Läs senaste nytt från ViaPM AB.
Den 12 december 2016 fattade BillerudKorsnäs styrelse beslut om den största framtidssatsningen i bolagets historia, och en av de största i Sverige de senaste åren. Investeringen uppgår till 7,6 miljarder SEK. Satsningen görs mot bakgrund av den ökande efterfrågan på hållbara förpackningslösningar för mat och dryck runt om i världen.
ViaPMs uppdrag innebär att bidra med byggledning åt Sweco Management som fått i uppdrag att byggleda både den nya kartongmaskinen och ombyggnationen av det befintliga massabruket åt BillerudKorsnäs. ViaPMs uppdrag påbörjades i april 2017 och beräknas pågå tills den nya anläggningen tas i drift under första kvartalet 2019.
Den nya kartonmaskinen får en kapacitet om 550 000 ton kartong årligen och blir därmed en av de största i världen i sitt slag. Maskinhallen utgör den största delen av projektet. Hallen, som byggs i tre plan, är 412 meter lång och ska ge plats för den nya kartongmaskinen som är cirka 350 meter lång, 8 meter bred och väger 17 000 ton. Totalt räknar de med att cirka 13 000 pålar kommer att behövas, varav drygt hälften går åt till maskinbyggnaden.
Projektet kräver 70 000 kubikmeter betong. Den största gjutningen var ett av Cantileverfundamenten som var på cirka 2 200 kubikmeter. Utöver det kommer också cirka 15 000 kubikmeter betong gå åt till betongpålarna för KM7.
I uppdraget ingår även mark-, grundläggnings- och betongarbeten för det befintliga massabruket samt bygget av en ny balmassahantering och lagerbyggnad på sammanlagt cirka 25 000 kvadratmeter, och att dra rörbryggor över hela området. Även invändig komplettering som takarbeten, stål, fönster, dörrar, portar och målning.
ViaPMs byggledare har stor erfarenhet av komplexa betong- och anläggningsjobb runt om i Sverige. I det här uppdraget bidrar vi till att vår kund kan ta vara på våra värdefulla kunskaper.
ViaPM deltar i utvärderingen av ett belysningsprojekt som pågått i fyra (4) år på Sävenäs bangård. Projektet handlar om ett styrsystem för belysning som har installerats för att kunna effektivisera strömförbrukningen på bangården. Projektets mål var att minska strömförbrukning på bangårdar genom användning av tillgänglig teknik utan påverkan på verksamhet. ViaPMs konsult agerar utredare och redaktör för delar av utredningen.
ViaPM har utöver kvalitetssamordning fått förtroende att ansvara även för risk- och arbetsmiljösamordning inom projektet. Arbetena innebär löpande avstämningar med entreprenören, samordning inom projektorganisationen samt att fungera som stöd till projekt- och byggledning inom dessa områden. Projektet beräknas vara klart 2022 och befinner sig för tillfället i ett mycket intensivt produktionsskede.
Nya Hisingsbron ska bli en symbol för Göteborgs framtid och historia, men också för hela Göteborgsregionen. Bron ska bli ett landmärke i staden och en ikon som når ut internationellt. Hisingsbron blir en bro mitt i centrala Göteborg; en länk som binder samman älvstränderna och bidrar till att utveckla Göteborgs stadskärna på båda sidor av älven. Bron ska också bidra till att skapa en stark region, där det även finns förutsättningar för sjöfarten att utvecklas.
ViaPM har utsetts av Trafikverket att projektleda uppdraget med framtagande av “vägplan och förfrågningsunderlag för utförandeentreprenad Väg 172 Uddevalla – Bäckefors, delen vid Härsängen”.
Vägen är idag en tvåfältsväg med ca 6,5 meter vägbredd och har på sträckan brister avseende trafiksäkerheten och framkomligheten orsakade av dåliga siktförhållanden över ett backkrön som är en del av sträckan. Syftet med projektet är att uppnå ny trafikteknisk standard med tvåfältsväg med 8 meter vägbredd. Ett dagbrott som ligger i kommande sträckning ska fyllas igen och återställas med god anpassning till omgivande landskap och till ny väg. Objektet ska ses som en väsentlig ombyggnad vilket bland annat innebär att VGU och riktlinjer för vägtrafikbuller ska tillämpas för nybyggnad.
ViaPM har blivit utsedda att projektleda totalentreprenaden snedkabelbyte på Tjörnbron. Som en del av ett planerat underhåll ska 14 snedkablar bytas—den största kabeln är 143 meter lång och väger 12,5 ton—från vägbanan ska den lyftas 73 meter upp och fästas i pylonen 110 meter över vattenytan.
Åtgärden utförs för att bibehålla brons livslängd och minska risken för akuta fel. För att inte påverka den intensiva turisttrafiken sker utförandet under våren och hösten 2019, med uppehåll under juni, juli och augusti. Projektet befinner sig just nu i ett intensivt projekteringsskede.
Varmt välkommen att kontakta oss!